Monday 15 December 2014

Hobi Kebiasaan Manusia

Hobi Manusia Yang Kita Sendiri Tak Pernah Nak Sedor, Iaitu.... 

Marah & Stress

Ya, aku tahu apa itu rasa marah dan stress,
Sebab pernah jadi dekat aku..
Memang sangat sakit dan menegangkan segala urat yang ada dekat kepala aku..

Baru je beberapa minit ni, eh tak! saat ekceli, aku dah rasa stress yang sangat membengkakkan hati, hempedu dan jantung aku, haha!
Aku sakit hati pulak dengan handphone aku ni, haihh
Tak boleh nak connect dekat komputer, sedih bak hang!

Tapi, bila aku pikirkan "kembali", haha!
Macam orang yang takde otak je marah dekat handphone sendiri,
Bak kata mak aku " Mentallah tu, marah dengan barang, cakap sendiri - sendiri "..
Haha! Selalu aku macam tu bila layan drama ke apa..
Tapi aku tahu korang pun macam tu jugak kan??
Lagi - lagi kalau dalam drama tu ada watak perampas yang tahap gaban rampasnya,
Beria macam dia punya sorang,
See, aku tulis pun aku emosi sendiri,
Kita takkan lari daripada perasaan stress..

Orang baik macam mana sekalipun,
Mesti akan rasa apa itu marah & stress,
Cuma satu je yang dapat membezakan, 
Iaitu cara dia mengawal rasa amarah tu..

Bila kita rasa marah & stress,
Banyak - banyakkanlah ingat Allah,
Banyakkan istighfar " Astaghfirullahaladzim"
Tak pun korang boleh ambik wudhuk..
InsyaAllah perasaan marah & stress korang tu boleh reda..
Pahala pun dapat..

Kadang - kadang manusia ni bila marah,
Mulalah muncul macam - macam perangai & perbuatan...
Kononnya, "perbuatan yang pelik - pelik" boleh hilangkan stress diorang..
Hmmm manusia Oh manusia..
Korang fahamkan maksud aku perbuatan pelik tu..?
Tipulah kalau tak faham..

So, korang kenalah hargai rasa marah tu dengan sebaiknya,
Banyakkan ingat Allah,
Macam aku tulis tadi, 
Pahala pun dapat...

Marah tu syaitan..
Pandai - pandailah kawal rasa amarah tu dengan sebaik baik baik mungkin...
Kahkahkah!


Thank You For Reading This Entry!

HannaHHallaN

No comments:

Post a Comment