Monday 22 December 2014

Jodoh?

Assalamualaikum..

Aku selalu tertanya - tanya siapa jodoh aku??
Selalu berangan jodoh aku tu macam mana orangnya, Tinggikah? Rendahkah? Putihkah? Sawo matangkah??
Haha!
Tapi, kalau kita dah tahu jodoh kita dari awal lagi, tak syoklah kan?
Sebab tulah Allah bagi suprise kat kita,
Dan dari situlah nanti lahir ayat " lahhh kau ke jodoh aku! "
Kahkah!
Tapi setakat ni, tak ada pulak aku dengar orang buat statement cenggitu.. Hehe

Jodoh, Ajal dan Maut, semua terletak di tangan Allah SWT..
Kita hanya mampu merancang, berusaha tetapi Allah yang menentukannya..
Allah adalah sebaik - baik perancang..

Sebagai hambaNya, kita janganlah berhenti berdoa untuk mendapatkan yang terbaik,
Dan, kita jangan terlalu asyik untuk menjadi bakal pengantin, sebab itu sesuatu yang mungkin belum pasti,
Apa yang pasti ialah kita semua ni bakal bergelar "jenazah"..
Mengingat akan kematian juga baik untuk kita,
Supaya kita sedar bahawa dunia dan hidup ini hanya sementara..

Aku bukanlah nak jadi ustazah "segera" ataupun keyboard warriors,
Tapi, sebagai manusia, tak salah kalau saling mengingatkan..
Aku pun banyak kekurangan,

Okay! Back to soal jodoh!
Walau siapapun jodoh kita nanti,
InsyaAllah, Allah dah berikan yang terbaik untuk kita..
Ramai kawan aku yang sudah dan akan mendirikan rumahtangga,
Tahniah sekali lagi aku ucapkan,
Mereka dah berjumpa dengan orang yang tepat..

Janganlah kita berasa tercabar dengan perkahwinan mereka,
Iyalah, manalah tahu, dengar kawan ni kahwin,
kawan tu kahwin,
Kita rasa "aik! semua kahwin, aku bila lagi? Tak boleh jadi ni, kena carik jugak"
Haaaa, mostly macam tulah ayat yang keluar dari mulut anak muda zaman sekarang ni, hehe

Bak kata kawan aku,
" Yang ada calon ke tiada ke, insyaAllah memang ada Allah bagi kat setiap orang, tapi tak tahu jumpa kat dunia ataupun akhirat "

Macam aku, memang aku tak de calon,
Aku serahkan segalanya pada yang Maha Esa,
Allah dah aturkan segala - galanya untuk aku..
InsyaAllah..

So, korang semua, janganlah berhenti berdoa,
Mintaklah selagi boleh mintak,
Kalau nak yang baik - baik dan soleh,
Mintaklah kat Allah,
Tapi, kalau nak yang baik, korang pun kenalah jaga jugak perangai korang,

InsyaAllah,
Orang yang baik dapat yang baik - baik,
Begitu juga sebaliknya..

Diri kita mencerminkan siapa bakal jodoh kita..

Allahuakbar!
Semoga apa yang aku coretkan disini,
Memberi manfaat kepada kalian yang membaca,
Aku pun masih ada kekurangan..
Ampun dan maaf dipinta..

Terima Kasih Sebab Sudi Baca!

HannaHHallaN

No comments:

Post a Comment